Kognitív képességfejlesztés

Kognitív képességfejlesztés

Boldogulásunk záloga?!

„Ha kimegyünk az utcára, minden cseng-bong. A digitális ingerek tömege csak a hab a tortán.” Mindez felületesebb információfeldolgozást hoz magával, kevésbé módszeres és sokkal megosztottabb a mai gyerekek figyelme. Ez nem figyelemzavar, ilyen a mostani kor gyermeke. 

A szakember szerint ebbe sem kell belenyugodni, mert sok lehetőség van a figyelem fejlesztésére. 

(Gyarmathy Éva – Forbes Magazin)

Néhány ezek közül, melyek fejlesztése történik a foglalkozásokon:

  • a figyelem tartósságának, elmélyültségének, terjedelmének fejlesztése,

  • az akaratlagos figyelmi funkciók fejlesztése,

  • a megosztott figyelem fejlesztése,

  • az egyes érzékelési – észlelési területek fejlesztése,

  • rövid illetve hosszútávú emlékezet fejlesztése,

  • bevésés, felidézés elsajátítása,

  • különbségek, változás megfigyeltetése,

  • analizáló – szintetizáló képesség fejlesztése,

  • hangulatok, érzelmek felismertetése,

  • kreatív gondolkodás, képzelet fejlesztése.

A megismerő funkciók, mint a figyelem, emlékezet, észlelés, gondolkodási funkciók mind-mind olyan tényező, amely nem csak elengedhetetlen a tanulásban, a mindennapi életünkben, hanem jócskán befolyásolja is azt. A szerencse az, hogy ezek a funkciók kiválóan fejleszthetők.

Az életkort, az egyéni képességeket, a fejlesztendő területeket figyelembe véve számos lehetőség áll a rendelkezésre.


Ajánlom az egyéni foglalkozásokat:

A tehetséges tanulónak a tehetséggondozás részeként,

Ha nincs konkrét probléma, de fejleszteni szeretnéd a gyermeked,

Ha szeretnéd, hogy fókuszálni tudjon, tudatos jelenléttel élje meg a mindennapokat,

Felzárkóztatásra szoruló gyermeknek.

Az 5–10 éves korosztályban a tanulás sikere még nem azon múlik, mennyit gyakorol vagy mennyire szorgalmas a gyermek, hanem azon, hogyan működik az agya tanulás közben.
A figyelem, az emlékezet, a megértés és a gondolkodási rugalmasság ekkor alakul ki – és ezek mind fejleszthetők!

A kognitív képességfejlesztés célja, hogy a gyermek jobban koncentráljon, tartósabban emlékezzen, könnyebben értse meg az összefüggéseket, és élvezze is a tanulást.

Mit tapasztalsz majd a fejlesztés után?

Már néhány alkalom után sok szülő észreveszi, hogy:

  • a gyermek tovább tud figyelni az iskolai feladatokra és otthoni tanulásra,

  • kevesebb a feledés, gyorsabban felidézi a tanultakat,

  • jobban érti a feladatokat, nem csak mechanikusan végzi őket,

  • gyorsabban vált egyik feladatról a másikra,

  • nyugodtabban tanul, nem idegesedik vagy zárkózik el,

  • önbizalma nő, mert látja, hogy képes megérteni és megjegyezni, amit tanul,

  • szívesebben vállal iskolai feladatokat, mert sikerélményt él át.

A fejlődés nem csak a tanulásban, hanem a mindennapi viselkedésben, kommunikációban és önbizalomban is megmutatkozik.

Hogyan dolgozom?

A foglalkozásokon minden gyermek saját szintjéről indul, és az ő tempójában haladunk. A cél, hogy játékos, mégis tudatos módon fejlesszük az agyi működéseket, amelyekre az iskola épül.

A foglalkozások során:

  • egyéni szintfelméréssel kezdünk, hogy lássuk, mely területek erősek, és hol van szükség fejlesztésre;

  • játékos, élményszerű gyakorlatokkal dolgozunk – ezek között van mozgásos, logikai, képi és hallási feladat is;

  • hagyományos és digitális eszközöket egyaránt használunk: táblajátékok, vizuális figyelemfejlesztő anyagok, memória-játékok, gondolkodtató feladatlapok és interaktív feladatok váltják egymást;

  • a foglalkozás során a gyermek sokat mozog, gondolkodik, észlel, összehasonlít, kategorizál – vagyis játszva tanul.

A fejlesztés nem tantárgyakhoz kötődik, hanem azokhoz az alapfunkciókhoz, amelyek minden tanulási helyzetben segítenek.

Szülőként te is fontos szereplő vagy.

A fejlődés akkor lesz igazán tartós, ha a szülő is megérti, hogyan tanul a gyermeke, és otthon is támogatni tudja.
A foglalkozások után rövid visszajelzést kapsz arról, mit gyakoroltunk, és hogyan tudod ezt beépíteni a mindennapokba.

Amit otthon tehetsz:

  • Türelem és dicséret: mindig az erőfeszítést értékeld, ne csak az eredményt.

  • Rövid, rendszeres gyakorlás: napi néhány perc figyelem- vagy memóriajáték sokat ér.

  • Közös játék: társasok, rejtvények, szó- és képfelismerő játékok fejlesztik az észlelést és a gondolkodást.

  • Rendszeresség: a fejlesztés akkor épül be, ha kiszámítható, nyugodt tanulási helyzetek kísérik.

Ha szeretnéd, hogy gyermeked figyelmesebb, magabiztosabb és sikeresebb legyen az iskolában, akkor itt a helye.