
„Ha kimegyünk az utcára, minden cseng-bong. A digitális ingerek tömege csak a hab a tortán.” Mindez felületesebb információfeldolgozást hoz magával, kevésbé módszeres és sokkal megosztottabb a mai gyerekek figyelme. Ez nem figyelemzavar, ilyen a mostani kor gyermeke.
A szakember szerint ebbe sem kell belenyugodni, mert sok lehetőség van a figyelem fejlesztésére.
(Gyarmathy Éva – Forbes Magazin)
a figyelem tartósságának, elmélyültségének, terjedelmének fejlesztése,
az akaratlagos figyelmi funkciók fejlesztése,
a megosztott figyelem fejlesztése,
az egyes érzékelési – észlelési területek fejlesztése,
rövid illetve hosszútávú emlékezet fejlesztése,
bevésés, felidézés elsajátítása,
különbségek, változás megfigyeltetése,
analizáló – szintetizáló képesség fejlesztése,
hangulatok, érzelmek felismertetése,
kreatív gondolkodás, képzelet fejlesztése.

A megismerő funkciók, mint a figyelem, emlékezet, észlelés, gondolkodási funkciók mind-mind olyan tényező, amely nem csak elengedhetetlen a tanulásban, a mindennapi életünkben, hanem jócskán befolyásolja is azt. A szerencse az, hogy ezek a funkciók kiválóan fejleszthetők.
Az életkort, az egyéni képességeket, a fejlesztendő területeket figyelembe véve számos lehetőség áll a rendelkezésre.
A tehetséges tanulónak a tehetséggondozás részeként,
Ha nincs konkrét probléma, de fejleszteni szeretnéd a gyermeked,
Ha szeretnéd, hogy fókuszálni tudjon, tudatos jelenléttel élje meg a mindennapokat,
Felzárkóztatásra szoruló gyermeknek.
Az 5–10 éves korosztályban a tanulás sikere még nem azon múlik, mennyit gyakorol vagy mennyire szorgalmas a gyermek, hanem azon, hogyan működik az agya tanulás közben.
A figyelem, az emlékezet, a megértés és a gondolkodási rugalmasság ekkor alakul ki – és ezek mind fejleszthetők!
A kognitív képességfejlesztés célja, hogy a gyermek jobban koncentráljon, tartósabban emlékezzen, könnyebben értse meg az összefüggéseket, és élvezze is a tanulást.
Már néhány alkalom után sok szülő észreveszi, hogy:

a gyermek tovább tud figyelni az iskolai feladatokra és otthoni tanulásra,
kevesebb a feledés, gyorsabban felidézi a tanultakat,
jobban érti a feladatokat, nem csak mechanikusan végzi őket,
gyorsabban vált egyik feladatról a másikra,
nyugodtabban tanul, nem idegesedik vagy zárkózik el,
önbizalma nő, mert látja, hogy képes megérteni és megjegyezni, amit tanul,
szívesebben vállal iskolai feladatokat, mert sikerélményt él át.
A fejlődés nem csak a tanulásban, hanem a mindennapi viselkedésben, kommunikációban és önbizalomban is megmutatkozik.
A foglalkozásokon minden gyermek saját szintjéről indul, és az ő tempójában haladunk. A cél, hogy játékos, mégis tudatos módon fejlesszük az agyi működéseket, amelyekre az iskola épül.
A foglalkozások során:
egyéni szintfelméréssel kezdünk, hogy lássuk, mely területek erősek, és hol van szükség fejlesztésre;
játékos, élményszerű gyakorlatokkal dolgozunk – ezek között van mozgásos, logikai, képi és hallási feladat is;
hagyományos és digitális eszközöket egyaránt használunk: táblajátékok, vizuális figyelemfejlesztő anyagok, memória-játékok, gondolkodtató feladatlapok és interaktív feladatok váltják egymást;
a foglalkozás során a gyermek sokat mozog, gondolkodik, észlel, összehasonlít, kategorizál – vagyis játszva tanul.
A fejlesztés nem tantárgyakhoz kötődik, hanem azokhoz az alapfunkciókhoz, amelyek minden tanulási helyzetben segítenek.
A fejlődés akkor lesz igazán tartós, ha a szülő is megérti, hogyan tanul a gyermeke, és otthon is támogatni tudja.
A foglalkozások után rövid visszajelzést kapsz arról, mit gyakoroltunk, és hogyan tudod ezt beépíteni a mindennapokba.
Amit otthon tehetsz:
Türelem és dicséret: mindig az erőfeszítést értékeld, ne csak az eredményt.
Rövid, rendszeres gyakorlás: napi néhány perc figyelem- vagy memóriajáték sokat ér.
Közös játék: társasok, rejtvények, szó- és képfelismerő játékok fejlesztik az észlelést és a gondolkodást.
Rendszeresség: a fejlesztés akkor épül be, ha kiszámítható, nyugodt tanulási helyzetek kísérik.
Ha szeretnéd, hogy gyermeked figyelmesebb, magabiztosabb és sikeresebb legyen az iskolában, akkor itt a helye.
